جلسه یازدهم آموزش ریاضی هشتم ( تجزیه عبارتهای جبری و معادله )
درس این جلسه به دو مبحث مهم اختصاص دارد، تجزیه عبارتهای جبری و معادله
در قسمت اول درس، به دو روش تجزیه عبارتهای جبری را آموزش میدهیم.
سپس تمرین اول و دوم و سوم صفحه 63 را حل میکنیم.
در قسمت دوم ابتدا مبحث معادله را که در سال گذشته آموختهایم، یادآوری میکنیم. در ادامه مثالهای متعددی از معادله را بررسی میکنیم.
در انتهای درس تمرینهای اول و دوم و سوم صفحه 67 را حل میکنیم.
در ادامه ابتدا مختصری از مطالب گفته شده در این جلسه را میبینید ، سپس لینک دانلود جزوه و در انتها ویدیوهای آموزشی مربوط به این جلسه
بخشهایی از درس:
به دو روش تجزیه عبارتهای جبری رو یاد میگیریم.
روش اول:
فرض کنید به ما گفته شده عبارت زیر رو تجزیه کنید:
گام 1 : همه جملات رو کاملا باز میکنیم، به صورت زیر:
گام 2 : دونه دونه نگاه میکنیم ببینیم بین خط بالا و پایین چی مشترکه، و برای اینکه بعدا به اشتباه نیفتیم، هر چیز مشترکی که پیدا کردیم از بالا و پایین خط میزنیم، مثلا:
بالا 3 داریم، پایین هم 3 داریم، پس 3 رو مینویسیم و از بالا و پایین خطش میزنیم:
بالا دوباره 3 داریم ولی پایین نداریم، پس نمینویسیم، بالا a داریم، پایین هم داریم :
دوباره بالا a داریم و پایین هم داریم، پس مینویسیم و خطش میزنیم:
بالا b داریم، پایین هم b داریم، پس مینویسیم و خط میزنیم:
بالا بار هم b داریم، پایین هم داریم:
دیگه هیچ عامل مشترکی بین این دو تا نداریم
گام 3 : عاملهای مشترکی رو که به دست آورده بودیم، پشت پرانتز مینویسیم و هر کدوم از چیزایی که توی ردیف اول و دوم خط نخوردن رو داخل پرانتز با علامت خودشون مینویسیم:
یا به عبارت ساده تر:
این روش ممکنه یه کم به نظرتون طولانی بیاد ولی برای شروع روش راحت و مناسبیه. یه راه دیگه هم وجود داره 🙂
روش دوم:
همین عبارت رو با یه روش دیگه تجزیه میکنیم:
گام 1 . اگه هر دو عبارت عدد داشتن ، ب م م اون دو عدد رو مینویسیم. اینجا ب م م دو عدد 9 و 15 چند میشه؟ 3 .
پس فعلا 3 رو جلوی تساوی مینویسیم:
گام 2 . حروف انگلیسی رو با کمترین توانی که توی جملات دارن مینویسیم.
حرف بعدی که داریم a هست، اون رو مینویسیم و نگاه میکنیم ببینیم کمترین توانی که بین دو تا جمله داره چیه؟
اینجا توی جمله اول توان 2 داره و توی جمله دوم توان 3 ، پس کمترین توانش 2 میشه. a رو با توان 2 مینویسیم:
حرف بعدی b هست ، کمترین توانش چیه؟ 2
تا اینجا ما تونستیم جمله مشترک رو بین این دو جمله پیدا کنیم.
گام 3 . بعد از جمله مشترک، پرانتز رو باز میکنیم و چیزایی که باقی موندن رو مینویسیم:
از جمله اول چیا مونده؟ عددش 9 بوده که ما سه تاش رو برداشتیم پس 3 از عدد باقی میمونه
a رو میخوایم بنویسیم:
توانش اول چند بوده؟2
چند تاش رو برای جمله مشترک برداشتیم؟ 2 تاش رو .
پس از توانهای a چیزی باقی نمونده
b رو میخوایم بنویسیم.
توانش چند بوده؟ 4
برای جمله مشترک چند تاش رو برداشتیم؟ 2 تا
چند تاش باقی میمونه؟ 2 تا
پس باید داخل پرانتز “b به توان 2” رو هم راشته باشیم.
بنابراین از جمله اول 3b^2 باقی مونده بود که توی پرانتز مینویسیمش:
جمله دوم به عدد 15 داشته که 3 تاش رو برای جمله مشترک برداشتیم پس 5 ازش باقی میمونه . 5
توان a برابر 3 بوده که دوتاش رو برای جمله مشترک برداشتیم، پس از توانش 1 باقی میمونه . a
توان b برابر 2 بوده که هر دوتاش برای جمله مشترک رفته، پس چیزی از b باقی نمیمونه.
بنابراین داریم:
برای دریافت فایل کامل این جلسه میتوانید از لینک زیر استفاده کنید:
دانلود فایل کامل جلسه یازدهم آموزش ریاضی هشتم
ویدیوی مربوط به تجزیه عبارتهای جبری :
ویدیوی مربوط به معادله و حل معادله :
سلام عددش ۹ بوده ۳تاش را برداشتیم چطور ۳ تا مونده
سلام
3×3 میشه 9
اگه یه 3 رو برداریم، فقط یه 3 باقی میمونه
سلام
یه سوال داشتم
ما استاد مون گفته که اگه میخواید وسط پرانتز رو به دست بیارید
عامل مشترک رو از جمله اول یا دوم کم میکنیم تا به دست بیاد
سلام عزیزم
متوجه سوالتون نشدم
خیلی خوب من اصلا تو کلاس درس گوش نمیدم با انرژی میام خونه فیلم شمارا نگاه میکنم دو سوته یادم میگیرم
خیلی خوشحالم که با انرژی ویدیوها رو میبینی:)
واقعا درجه یک
من برای امتحان ترم دارم میخونم و از اول سال هیچی نخوندم و بلد نبودم توی این چند روز که ریاضی باهم رو دارم دنبال میکنم ، خیلی از مطالب رو یاد گرفتم
واینکه کلیپ ها زمان کم هستش و همون زمان کم همه مطالب مهم گفته میشه خیلی نکته مثبتیه که هیچسایتی نیست
خیلی خیلی ممنون ازتون
خیلی ممنون از پیام انرژیبخشتون 🙂
از ته قلبم خدا رو شکر میکنم که مطالب سایت تونسته بهتون کمک کنه.
عالی بود من سر کلاس یاد نگرفتم
من کل پارسال رو با امسال از سایت شما یاد گرفتم خیلی ممنونم
برای ما باعث افتخاره 🙂
خیلی عالی بود
مرسی.
خیلی عالی بود
خیلی عالی درس میدید خسته نباشید
واقعا عالی من هم کتابو دیدم هم تدریس معلم هم کتاب کار ولی متوجه نشدم ولی اومدم تو این سایت متوجه شدم با سپاس فراوان
ممنون ، خداروشکر که خوب یاد گرفتید 🙂
۳پا۳ واقعا عالی بود
ببین واقعا این سایت عالیه چون من هر درسی رو که معلممون درس میده نمیفهمم خب طبیعیه چون اموزش ها انلاینه و یاد گیری سخت میشه و اگه بیای ب معلم بگی میگه برو دوباره فیلم ها رو نگاه کن و عصبی میشه ولی این سایت واقعا محشره و ادم اگه نفهمه واقعا باید خودکشی کنه
ولی ناموسن عالی بود دمتون گرم آر باعی
نایس
عالی بود
هر دو روش رو انتخاب میکنم
اولی ساده ست
دومی یکم پیچیدس ولی اونم خوبه جایی که ادم از سوالا خسته بشه اولی خوبه
کاش معلما هم اینجوری بگن
خیلی خوبه
واقعا عالی بود من روش دوم رو انتخاب میکنم البته بااین که روش دوم یه خورده پیچیده بود ولی بازم خوب بودممنون
نظره من اولیه یک خورده طولانی تره ولی ساده تر بود
خیلی خیلی دوستون دارم، شما معلم خیلی عالــــــــی هستین و من دوسال که با سایت شما اشنا شدم و خیـــــــلی خوشحالم
واقعا ممنون از تدریس عالی شما، بهترین معلم.
ممنونم عزیزممم
شما خیلی لطف دارید، باعث خوشحالی منه که شما انقد خوب یاد میگیرید 🙂
خیلیی عالی
سلام
عالی بود من روش اولو انتخاب میکنم
خوب بود ممنون
خیییییییلی عااااالی بووود♥️♥️♥️
خیلی عااالیییی
عا لی بود
عالی.خیلی عالی
سلام خسته نباشید واقعا خیلی سایت عالی هستش ولی اگه میشه تجزیه عبارت های جبری به کسری به همراه توان هم توضیح بدید ممنون میشم
خیلی عالی توضیح دادین. ممنونم.روش اولی برای متوسطه اول روش دومی برای متوسطه دوم البته بیشتر بستگی به خودتون داره که کدوم براتون راحت تره.مرسی
عالی بودبی نقص و کامل توضیح داده شده بود ….
روش دوم عالی بود
واقعا واقعا عالی بود من از تجزیه هیچی نفهمیدم اما الان خیلی خوب فهمیدم بای امتحان فردا ترمم
خوشحالم که خوب یاد گرفتی:)
موفق باشی عزیزم
عالی بود توضیح فقط. همین. 20
کاش معلمان ما هم اینطوری درس میدادن
بله دقیقااا
عالییییییییییییییییییی❤
عالی بود
خیلی عالی بود مرسی …
عالی بود ممنون
Alan ke daram in ro barato minevisam saat 11:15 shab emtehan term be sorat online dar gharantine hast va inke dashtam nemone soal hal mikardam va be moshkel khrodam ke site shomaro pyda kardam aliii hast mr30 babet talash hatoon
عاللیییییی خیلی خوب یاد گرفتم.واقعا ممنون شما بهترین هستید
ممنون از لطفتون 🙂
خیلی خوب بود روشتون
ممنون
عبارت بدون عدد هم بیارین
عالی بود شیوه ی درس دادنتون واقعا مرسی…
خداروشکر که براتون مفید بوده 🙂
واقعا عالی بود 20
معلمم توضیح دادن یاد نگرفتن اینجا اومدم سریع یاد گرفتم
عالی بود..