ریاضی دهم تجربی

جلسه چهارم آموزش ریاضی دهم تجربی و ریاضی ( الگو و دنباله)

در جلسه گذشته با الگوهای خطی و غیرخطی آشنا شدیم. در این جلسه مبحث الگوها را ادامه داده و سپس دنباله ها را معرفی می‌کنیم.

قسمت اول درس به یادآوری الگوها اختصاص دارد و مروری است بر آنچه دانش‌آموزان در سالهای گذشته درباره الگوها آموخته‌اند.

در قسمت دوم دنباله‌ها معرفی می‌شوند . این بخش در واقع مقدمه‌ایست برای آموزش دنباله‌های حسابی و هندسی که در جلسه بعد آموزش داده می‌شود.

بخش‌هایی از درس:

درس امروزمون درباره‌­ی الگو و دنباله­‌ هست.

در سالهای قبل  با شکلهای ساده‌­ای از الگوها آشنا شدیم. این جلسه میخوایم به کم جدی­‌تر درباره این مباحث صحبت کنیم.

تا حالا  از این بازیهای ریاضی دیدید که چند تا عدد رو میده و باید عدد بعدی رو حدس بزنید؟

اینطور مواقع چکار می‌کنیم؟

سعی می‌کنیم با نگاه کردن به عددهای داده شده، یه ارتباط بینشون پیدا کنیم .

بعد با استفاده از اون ارتباط، عدد بعدی رو حدس بزنیم.

یکی از بخشهای مهم در بحث دنباله‌ها، پیدا کردن ارتباط بین جملاته ولی این به تنهایی کافی نیست، چرا؟

چون ممکنه از ما بپرسن شکل هزارم چند تا چوب داره.

ما قطعا نمی‌تونیم هزارتا جمله بنویسیم تا به جمله­‌ی هزارم برسیم

پس باید به راه بهتر پیدا کنیم، پس میایم این ارتباط رو به زبون ریاضی بنویسیم

….

برای به دست آوردن جمله­‌ی عمومی:

معمولا چند تا از جملات دنباله رو می‌نویسیم . بعدبوسیله‌ی اونا جمله‌­ی عمومی رو حدس می‌زنیم.


دانلود فایل کامل جلسه چهارم ریاضی دهم تجربی و ریاضی


2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

RSS
LinkedIn
Share