الگوهای مثلثی

جلسه پنجم آموزش ریاضی پنجم ( الگوهای عددی)

موضوع درس این جلسه الگوهای عددی است.

در ابتدای درس با یک مثال روزمره مفهوم الگو شرح داده می‌شود. در ادامه روش پیدا کردن ارتباط بین اعداد در الگوهای عددی را آموزش می‌دهیم.

در بخش دوم درس دو الگوی معروف مربعی و مثلثی معرفی می‌شود.

با حل تمرین اول صفحه 17 درس را به پایان می‌رسانیم.

بخش‌هایی از درس:

دو تا الگوی خاص داریم که میخوایم اونا رو معرفی کنیم:

  1. الگوی مثلثی

… ، 10 ، 6 ، 3 ، 1

میخوایم رابطه بین اعداد و شکلها رو پیدا کنیم.

شماره شکل ۱ :  یک دایره

شماره شکل ۲ :  سه دایره

شماره شکل ۳ : شیش دایره

این الگوی خاص رو با این فرمول یاد بگیرین:

2 ÷ [  ( 1 + شماره شکل) × شماره شکل ]

امتحان کنیم ببینیم درسته یا نه؟

شکل شماره 1 : میایم توی فرمول به جای “شماره شکل” عدد 1 رو می‌نویسیم:

1 = 2 ÷ 2 = 2 ÷ [2 × 1 ] = 2 ÷ [  ( 1 + 1) × 1 ]

همینطور که میبینید تعداد دایره های شکل 1 برابر 1 هست.

شکل شماره 2 : میایم توی فرمول به جای “شماره شکل” عدد 2 رو می‌نویسیم:

3= 2 ÷ 6 = 2 ÷ [3 × 2 ] = 2 ÷ [  ( 1 + 2) × 2]

همینطور که می‌بینید تعداد دایره های شکل 2 برابر 3 هست.

حالا بیاین شکل چهارم رو حساب کنیم:

10= 2 ÷ 20 = 2 ÷ [5 × 4 ] = 2 ÷ [  ( 1 + 4) × 4]

  1. الگوی مربعی:

این الگو با شکل زیر معرفی میشه:

برای پیدا کردن تعداد دایره های هر شکل میتونیم از فرمول زیر استفاده کنیم:

شماره شکل × شماره شکل

موافقید امتحانش کنیم؟

تعداد دایره های شکل 1 :       1 = 1 × 1

تعداد دایره های شکل 2 :      4 = 2 × 2

تعداد دایره های شکل 3 :      9 = 3 × 3

اگه شکل رو هم نگاه کنید می‌بینید که تعداد دایره ها، همیناس که ما اینجا به دست آوردیم. به نظرتون تعداد دایره های شکل هفتم چند میشه؟

49 = 7 × 7

فایل کامل این جلسه رو می‌تونید از لینک زیر دریافت کنید:


دانلود فایل کامل جلسه پنجم آموزش ریاضی پنجم


161 دیدگاه

  1. اونقدرا خوب نبود ميتونست يكم بهتر و با جزيات بيشتر توضيح بدن البته من خودم دانش اموز هستم ولي براي من اونقدرا خوب نبود
    ولي باز هم ممنونم از شما

    1. الگوی مستطیلی نداشت
      یعنی
      ۱ دایره شماره ۱
      ۴ دایره شماره ۲
      و ۶ دایره شماره ۳
      اگر فرمول این الگو را هم در وبسایت به دست آورید ممنون می شم ❤

    1. من که اصلا با چیزیرکه یاد گرفتم مطابقت نداشت اصلا اون چیزی نبود که من یاد گرفتم البته هرکس یک فرمولی داره ولی برای من خوب نبود

  2. واقعاً در عین سادگی ک دارن پیچیدگی و فن حل خودش داره
    دستتون درد نکنه عالی توضیح دادید

    1. جواب میشه ۸..
      چون
      شماره × یکی بیشتر بعد تقسیم بر ۲ شده ۳۶
      در واقع
      شماره ×یکی بیشتر میشه ۷۲
      ضرب کدوم دو تا عدد پشت سر هم میشه ۷۲؟
      ۹ و ۸

    1. توی این الگو هر عدد به تعداد شماره‌ش تکرار شده
      عدد ۱ ، یک بار
      عدد ۲ ، دو بار
      عدد ۳ ، سه بار
      عدد ۴ ، چهار بار
      و الی آخر
      حالا برای اینکه بفهمیم عدد شماره ۸۱ کدوم عدده، باید عددها رو با هم جمع کنیم تا به ۸۱ برسیم.
      78=1+2+3+4+5+6+7+8+9+10+11+12
      تا اینجا فهمیدیم که عدد شماره ۷۸ برابر ۱۲ هست. بعد از اینکه ۱۲ بار عدد ۱۲ نوشته بشه نوبت این میرسه که ۱۳ بار عدد ۱۳ رو بنویسیم. پس یعنی از عدد شماره ۷۹ تا ۹۲ برابر ۱۳ میشه.
      بنابراین عدد شماره ۸۱ هم برابر ۱۳ هست.
      الگو رو براتون مینویسم که کامل متوجه بشید.
      1,2,2,3,3,3,4,4,4,4,5,5,5,5,5,6,6,6,6,6,6
      ,7,7,7 7,7,7,7
      ,8,8,8,8,8,8,8,8
      ,9,9,9,9,9,9,9,9,9
      ,10,10,10,10,10,10,10,10,10,10
      ,11,11,11,11,11,11,11,11,11,11,11
      ,12,12,12,12,12,12,12,12,1212,12,12
      ,13,13,13

    2. نگاه کن خیلی اسونه داخل الگو عدد 1 رو یک بار نوشته عدد 2 رو دوبار نوشتن 3 رو سه بار پس اگر ما بخواهیم 81امین عدد رو بدست بیاریم میتونیم از همین الگو بریم

  3. سلام
    آن چه که بنده به آن نیاز دارم این است که چگونه روابط بین شماره های اشکال با خود اشکال
    کشف شده است؟

    به عبارت دیگر،
    چه تکنیک هایی وجود دارد که ما بتوانیم روابط بین شماره های اشکال با خود اشکال را پیدا کنیم؟

    اصلا چگونه فرمول کشف روابط بین شماره های اشکال با خود اشکال را استخراج کنیم؟

    این ضرب و جمع و تقسیم و تفریقی که در خود فرمول الگوها وجود دارد، یعنی چه؟!
    اصلا ضرب از کجا آمد؟ و چرا ضرب؟
    جمع از کجا آمد؟ و چرا جمع؟

    اگر اشکالی را به ما دادند و خواستند تا با رؤیت این اشکال،
    یک عبارت فرمولی استخراج کنیم،
    چگونه می توانیم این کار را انجام داد؟
    چه تکنیک هایی برای استخراج عبارت های فرمولی از دل شماره های اشکال با خود اشکال وجود دارد ؟

    کلاً من می خواهم با ترفندها و تکنیک های کشف روابط بین شماره های اشکال با خود اشکال آشنا بشوم.

  4. عالی بود یعنی من مردم واییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

RSS
LinkedIn
Share